۱) مشتریان  : در این سامانه  مشتریان در سه سطح ،شناسایی میشوند که عبارتند از :

     الف)  سرویس گیرندگان : صرفا” درخواست سرویس و خدمات دارند و اطلاعاتشان در صورت تمایل در حد خود اظهاری ثبت میگردد.

     ب)  مشتریان : سرویس گیرنده هایی که عضو سامانه خوش بوده و دارای هویت احراز شده در این سامانه کشوری را دارا می باشند.

     ج)   مشتریان وفادار : مشتریانی که بطور مستمر از خدمات سامانه خوش بهره مند شده و بر اساس شاخصهای ارزیابی در گروه مشتریان وفادار قرار میگیرند و به تبع آن از امتیازات مرتبط از جمله بهره مندی از اعتبار در پرداخت کالا و خدمات برخوردار میگردند .

۲) خدمت دهندگان : در این سامانه ،خدمات در قالب :

  1. خدمات شهروندی
  2. خدمات الکترونیکی و نیابتی
  3. خدمات پستی به مشتریان ارائه میگردد.

الف) خدمات شهروندی : کلیه اصنافی که میتوانند موضوع فعالیت حرفه ای خود را در محل مشتری ارائه خدمات نمایند بدیهی است آن دسته از خدمت دهندگانی که در مجامع امور صنفی دارای تشکل قانونی مشخصی هستند و دارای پروانه کسب میباشند در اولویت همکاری قراردارند لیکن افرادی که به لحاظ فنی و تخصصی توان ارائه خدمات مشخصی را  داشته  اما امکان  تامین محل کار و یا شرایط زمانی آنها  اجازه استقرار در محل ثابتی را  نمی دهد در قالب طرح ملی خدمات شهروتدی (“خوش”) میتوانند با اخذ کارت شناسایی و پس از تاییدیه فنی از اتحادیه مربوطه , نسبت به ارائه خدمات در سیستم خوش شروع بکار نمایند.

نمونه مشاغل و صنوف ارائه دهنده خدمت در محل عبارتند از :

برقکار – تلفنکار – پیک – آزانسهای مسافرتی – قفل ساز – مدرس زبان – فیزیوتراپ پورتابل- نظافت کننده – نقاش ساختمان – کابینت ساز- جوشکار – گچکار – لوله کش -  تعمیرات سخت افزار کامپیوتر – چاپگر – سرویس دهنده شبکه های کامپیوتری – تزریقات – خدمات پرستاری – خدمات نگهداری نوزادان و کودکان – طراحی و گرافیک- تعمیرات یخچال ،تلویزیون ،  گاز ، لباسشویی ، … – خیاطی – آرایشگری و پیرایش – تعمیرات انواع خودرو –  حمل اثاثه – انواع سرویسهای حمل بار ، تجهیزات یا مسافر  با کامیون ، وانت بار ، سواری ، اتوبوس ، مینی بوس ون و … – شیشه بری – انواع تعمیرات درب و پنجره -  خدمات تخریب ساختمانهای فرسوده  و …

ب) خدمات نیابتی : در این نوع خدمت لزومی به حضور فیزیکی متقاضی یا خدمت دهنده وجود ندارد و اساسا در پنل های خوش , فرآیند سفارش  و انجام کار صورت میپذیرد . بطور مثال همانگونه که مستحضرید بخش اعظمی از متخصصین نظام پزشکی و بهداشتی – درمانی کشور در مراکز محدودی از برخی کلانشهرها مستقر هستند به همین جهت رزرو درخواست خدمت از این طبقه اجتماعی برای طیف وسیعی از مردم ساکن در اقصی نقاط کشور بویژه مناطق محروم و دورافتاده عملا” با مشکلات عدیده ای همراه هست که مشکل ذکر شده، نمود خود را در افزایش ترافیک ناشی از هجوم روزانه متقاضیان این خدمت به کلانشهرهایی از جمله تهران – مشهد – تبریز – اصفهان و شیراز کاملا” ملموس و قابل درک نشان میدهد طبیعتا” با افزایش حضور این قشر اجتماعی در کلانشهرها ،کمبود ناوگان حمل و نقل و ترابری  ، عدم کفاف منابع انرژی ، آلودگی بیش از پیش محیط زیست و … را ناخواسته در این مناطق ایجاد مینماید.در سامانه خوش کلیه ساکنیم مناطق محروم کشور میتوانند با مراجعه به پنل های رسمی خوش در کشور درخواست خدمات نیابتی نموده و از طریق دفاتر کل کشور بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مورد تقاضای خود را با حداقل بهای تمام شده که غیر قابل مقایسه با وضیت کنونی است دریافت نمایند این خدمات بدون هیچگونه محدودیتی در تنوع آن قابل ارائه میباشد.

ج) خدمات پستی : در این سامانه با توجه به مشارکت فیمابین، در قالب خدمات ویژه شهروندی مجوز کلیه عملیات  و خدمات مرتبط با پست فیزیکی ، مالی و الکترونیکی به این شرکت واگذار گردیده است.